(Let op! Meta keywords spelen tegenwoordig geen enkele rol meer in SEO. Het gebruik ervan levert echter ook geen negatieve resultaten op. Voor meer informatie kun je terecht op interpedia.nl)
Meta tags zijn verborgen HTML-tags die worden gebruikt in het HEAD gedeelte van je webpagina's om informatie over je website of webpagina aan zoekmachines te verstrekken. Dit is waarvoor de meta tags html code generator gemaakt is. De meeste grote zoekmachines indexeren metatags voor gebruik in hun zoekresultaten. Hieronder vindt je een definitie van elke metatag en wat je in de gratis meta tags generator moet invoeren om je eigen metatags te maken.
(Uitzonderlijk belangrijk)
De paginatitel is de link die in de zoekresultaten wordt weergegeven. Omdat het is waar mensen op klikken in de zoekresultaten en het eerste is dat mensen zien over je website, hechten zoekmachines er een aanzienlijke waarde aan. Meestal het beste als het kort wordt gelaten (5 tot 9 woorden, tot 60 tekens) Elke pagina moet zijn eigen unieke paginatitel hebben. Je primaire zoekwoorden moeten aan het begin van je paginatitel voorkomen (van woordpositie 2 tot 5 of zo). Algemene woorden zoals "website home" of "welkom bij" zouden gewoonlijk niet in je paginatitel moeten voorkomen. Vergeet niet om relevante trefwoordmodificatoren in je paginatitel te gebruiken om relevanter verkeer aan te trekken. Zoekmachines zoals Google kunnen de eerste 60 tekens van je paginatitel weergeven in hun zoekresultaten. Zorg ervoor dat de paginatitel je site onderscheidt van concurrerende websites.
(Enigszins belangrijk)
Veel zoekmachines gebruiken de meta description tag in hun zoekresultaten. Goede meta description tags kunnen de klikfrequentie van je website helpen verbeteren. Je meta beschrijving zou goed te lezen moeten zijn, aangezien veel menselijke ogen deze in veel zoekresultaten zullen zien. Moet een zin van een paar zinnen lang zijn. Elke pagina moet zijn eigen unieke metabeschrijving hebben. Moet de zoekwoorden in de paginatitel versterken, gericht op alternatieve versies. Moet doorgaans meerdere versies van de trefwoorden en trefwoordcombinaties gebruiken. De metabeschrijving moet ook helpen je site te onderscheiden van concurrerende gerangschikte sites.
(Niet belangrijk)
Het wordt door de meeste zoekmachines niet gebruikt omdat het zeer gevoelig is voor spam en gebruikers het nooit zien. Moet bestaan uit een aantal van de belangrijkste trefwoorden die worden gebruikt om die pagina te beschrijven. Voormalig Yahoo! Zoektechnicus Jon Glick verklaarde dat de meta keywords-tag wordt gebruikt voor opname in een subset van zoekresultaten en geen effect heeft op de relevantie.
De meeste andere meta tags die draaien om verdere optimalisatie in klassieke zin zijn over het algemeen tijdverspilling aangezien de meeste zoekmachines ze negeren. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar uitzonderingen op deze algemene vuistregel: De meta robots tag, die wordt gebruikt om zoekmachines te vertellen een pagina NIET TE INDEXEREN of LINKS NIET TE VOLGEN bijvoorbeeld, maar als je wilt dat de pagina wordt geïndexeerd en gevolgd, zou je de meta robots tag niet gebruiken, aangezien indexeren en volgen standaard zijn. De rel = canonical tag, die wordt gebruikt om het originele brondocument te identificeren in gevallen waarin er meerdere versies van een document bestaan kan ook belangrijk zijn.