Zelf een website bouwen is niet meer zo heel ingewikkeld in deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitdagingen meer zijn, want die zijn er des te meer. In een tijd met miljarden websites wereldwijd is het namelijk lastig om bezoekers te trekken. Met een mooie en praktische website ben je er nog niet, want die zijn tegenwoordig gemakkelijk te maken. De echte uitdaging ligt in je website populair maken bij een groot publiek en daarvoor is het belangrijk om je nieuwe website direct zo SEO-proof mogelijk te maken.
Dat wil zeggen: je website moet snel gevonden worden via de zoekmachines, aangezien dit de plek is waar vrijwel iedereen zijn zoektocht begint. Het seo-proof maken van je website behelst veel verschillende zaken. Sommige methodes kun je beter uitbesteden aan professionals, maar bepaalde zaken kun je ook prima zelf doen. We geven je enkele tips die bijdragen aan de fundamenten van een seo-proof website.
Welnu, als je via de site builder een mooie website in elkaar hebt gezet, dan word je meestal automatisch opgenomen in de zoekmachines. Maar de manier hoe jij wordt gevonden, kun je voor een deel zelf bepalen en daarom is het belangrijk om veel aandacht aan de meta-titels en meta-omschrijvingen van je pagina’s te besteden. Deze zien mensen die de zoekmachines gebruiken direct als ze bepaalde zoekwoorden intypen en daarmee kun je dan ook op een perfecte manier opvallen.
Een aantrekkelijke meta-titel zorgt ervoor dat je sneller gevonden wordt. Belangrijk is om een natuurlijke meta-titel te schrijven die speciaal bedoeld is voor mensen en niet voor algoritmes. Gebruik ook maximaal 50-60 tekens en zorg ervoor dat de meta-titel aantrekkelijk is en emoties uitlokt en inspeelt op de behoeften van een bezoeker. Online vind je daar verschillende tips over.
Vervolgens besteed je aandacht aan de meta-omschrijving. Dit is het korte stukje tekst dat onder de meta-titel wordt weergegeven. Binnen enkele woorden moet je omvattend beschrijven wat er op de pagina te vinden is.
Inspelen op veelgebruikte zoekwoorden is een zeer belangrijk element van SEO. Dit geldt zeker voor bedrijven die actief zijn in concurrerende branches. Als je bijvoorbeeld auto’s verkoopt of een kledingwebshop hebt. Dan kun je enerzijds zogenaamde shorttail zoekwoorden gebruiken. Het voordeel van dergelijke zoekwoorden is dat ze veel verkeer genereren, maar gelijktijdig is de concurrentie ook groot dus is het lastig om er hoog mee in de ranking te komen.
Anderzijds heb je longtail zoekwoorden. Deze zijn specifieker en zeggen bijvoorbeeld ook iets over de locatie waarin je actief bent. Ze genereren minder verkeer, maar gelijktijdig heb je doorgaans dan ook minder concurrentie.