Met een webshop wil je hoog in de rankings komen met de beste zoekwoorden. Dat is een van de belangrijkste doelen van SEO en natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan met de vele concurrentie. Je moet dan ook flink wat bergen verzetten om uiteindelijk bij de beste zoekwoorden uit te komen.
Gelukkig heb je tegenwoordig tools die je kunnen helpen met zoekwoorden, maar dan ben je er nog niet, want je creativiteit heb je ook nodig. Uiteindelijk zijn het immers mensen die de zoekwoorden gebruiken en jij moet slim zijn en weten hoe jouw doelgroep snel bij je terechtkomt. Maar wat is dan belangrijk om je af te vragen voordat je daadwerkelijk besluit wat de juiste zoekwoorden zijn?
Wanneer je eenmaal een webshop via Hypernode.com hebt gehost, dan is het van belang om jezelf af te vragen wat je precies met de zoekwoorden wilt bereiken. En natuurlijk klinkt dit wat vaag, want dan antwoord je waarschijnlijk direct: producten verkopen! Logisch, maar dit is slechts het einddoel. Wil je bijvoorbeeld dat een bepaalde productpagina wordt bezocht, dan heb je meer aan zogenaamde short tail zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord rode truien als je een kledingwebshop hebt. Het voordeel van deze zoekwoorden is dat ze een hoog volume hebben, maar gelijktijdig is het lastiger om hoger in de ranking te komen. Long tail zoekwoorden zijn dan wat specifieker. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: rode trui kledingmaat M. Met longtail zoekwoorden kom je sneller hoog in de ranking, maar het volume is ook een stuk kleiner. Ben je pas begonnen met je webshop en wil je veel traffic genereren? Dan heb je meer aan zoekwoorden die een groot publiek trekken. Je verkoopt dan wellicht minder, maar ze schrijven zich misschien wel in voor je nieuwsbrief of ze lezen blogs. Wil je echter sneller producten verkopen, dan heb je meer aan long-tail zoekwoorden, want die mensen weten precies wat ze nodig hebben en zijn dan sneller geneigd om een aankoop bij je te doen. Het beste is natuurlijk een combinatie van short tail en long tail.
SEO kun je als een competitie zien. Jij wilt immers hoger staan dan andere webshops in je branche en het liefst op nummer 1, want het merendeel van de zoekmachinegebruikers klikt op het eerste resultaat. Ben je actief in een branche met veel concurrentie, zoals de kledingbranche? Dan is het een stuk lastiger om met short tail zoekwoorden hoog te komen en als je betaald wilt adverteren betaal je ook relatief veel per klik. Short tail zoekwoorden passen daarentegen wel goed bij webshops die niche-producten verkopen. Wanneer je bijvoorbeeld enkel kampeerspullen verkoopt of routekaarten voor wandelaars.