Zoekmachines leveren resultaten voor elke zoekopdracht die een gebruiker invoert. Om dit te doen, onderzoeken en 'begrijpen' ze het uitgebreide netwerk van websites waaruit het web bestaat. Ze voeren een geavanceerd algoritme uit dat bepaalt welke resultaten voor elke zoekopdracht moeten worden weergegeven.
Voor veel mensen is de term 'zoekmachine' synoniem met Google, dat ongeveer 92% van de wereldwijde markt voor zoekmachines in handen heeft. Omdat Google de dominante zoekmachine is, draait SEO meestal om wat het beste werkt voor Google. Het is handig om een goed begrip te hebben van hoe Google werkt en waarom.
Google is ontworpen om de beste zoekervaring te bieden aan zijn gebruikers of zoekers. Dat betekent zo snel mogelijk de meest relevante resultaten leveren.
De 2 kernelementen van de zoekervaring zijn de zoekterm (de gebruikersinvoer) en de zoekresultaten (de uitvoer).
Stel dat je zoekt naar 'SeoSos SEO Check'. Dit is een duidelijke, ondubbelzinnige zoektocht. Google begrijpt waar je om vraagt en levert een nuttige pagina als het beste organische resultaat: de eigen pagina van SeoSos met die titel.
Vanuit het perspectief van Google is dit een zeer goed zoekresultaat en een positieve gebruikerservaring, omdat de gebruiker waarschijnlijk op het bovenste resultaat zal klikken en tevreden zal zijn met het resultaat.
Google profiteert van mensen die zijn zoekservice vertrouwen en waarderen. Het bereikt dit door bruikbare zoekresultaten te leveren.
Google biedt bedrijven ook de mogelijkheid om te betalen voor het plaatsen van een advertentie bovenaan de pagina's met zoekresultaten. Het woord 'Advertentie' verwijst naar deze vermeldingen. Google verdient geld wanneer zoekers op deze pay-per-click (PPC) advertenties klikken, die je koopt via AdWords. Je ziet deze advertenties met name bij meer algemene zoekopdrachten.
Afgezien van het kleine label, lijken deze zoekresultaten bijna niet te onderscheiden van andere zoekresultaten. Dit is natuurlijk opzettelijk, aangezien veel gebruikers op deze resultaten klikken zonder te beseffen dat het advertenties zijn.
Dit is waar Google op rekent. De inkomsten uit advertenties waren goed voor meer dan 80% van de $ 182,5 miljard die Google in 2020 genereerde. Dus hoewel zoekfuncties het kernproduct blijven, is het afhankelijk van zijn advertentieactiviteiten.
Zoekresultaten bestaan uit betaalde zoekresultaten en "organische" zoekresultaten, waarbij de organische resultaten niet bijdragen aan de inkomsten van Google. In plaats daarvan levert Google organische resultaten op basis van de beoordeling van de relevantie en kwaliteit van een site. Afhankelijk van het type zoekopdracht, zal Google ook verschillende elementen in de SERP opnemen, zoals kaarten, afbeeldingen of video's.
Het aantal advertenties op een SERP hangt af van wat gebruikers hebben gezocht. Als je bijvoorbeeld op het woord 'schoenen' zou zoeken, zou je waarschijnlijk merken dat een aanzienlijk deel van de topresultaten advertenties zijn. Je zult waarschijnlijk zelfs naar beneden moeten scrollen om het eerste organische resultaat te vinden.
Een zoekopdracht als deze genereert meestal zoveel advertenties omdat de kans groot is dat de zoeker online schoenen wil kopen, en er zijn veel schoenenbedrijven die bereid zijn te betalen voor een functie in de resultaten van AdWords voor deze zoekopdracht.
Aan de andere kant, als je zoekt naar iets als 'Atlanta Falcons', zullen je resultaten anders zijn. Omdat deze zoekopdracht meestal is gekoppeld aan het professionele American football team met die naam, hebben de topresultaten daar betrekking op. Maar het is nog steeds een minder duidelijke vraag. Je vindt nieuwsverhalen, een kennisgrafiek en hun startpagina. Deze 3 soorten resultaten bovenaan geven aan dat Google de precieze bedoeling van je zoekopdracht niet kent, maar snelle manieren biedt om meer te weten te komen over het team, hun laatste nieuws te lezen of naar hun website te gaan.
Aangezien er geen koopintentie achter de zoekopdracht lijkt te zitten, zijn adverteerders niet bereid om op het zoekwoord te bieden, dus er zijn geen AdWords resultaten.
Als je de zoekopdracht echter wijzigt in 'Atlanta Falcons hoed', wat aan Google aangeeft dat je mogelijk aan het winkelen bent, veranderen de SERP-resultaten om meer gesponsorde resultaten weer te geven.
Het doel van SEO is om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Er zijn verschillende manieren om AdWords, winkelen en lokale resultaten te optimaliseren.
Hoewel het lijkt alsof zoveel concurrerende elementen die onroerend goed op SERP's innemen, de organische vermeldingen naar beneden duwen, kan SEO nog steeds een zeer krachtige, lucratieve inspanning zijn.
Aangezien Google dagelijks miljarden zoekopdrachten verwerkt, zijn organische zoekresultaten een zeer groot deel van een zeer grote taart. En hoewel er vooraf wat investeringen nodig zijn om organische rankings veilig te stellen en te behouden, is elke klik die verkeer naar je website stuurt volledig gratis.